February 4, 2023

Types Investments

Uniek bedrijf

Nostalgiemarketing: statistieken, voordelen en voorbeelden

7 min read

Mensen staan ​​bekend als “rationele” of “logische” wezens, maar dat is niet het geval als het om marketing gaat. Jarenlang hebben merken en marketeers marketingtactieken gebruikt om hun doelgroep naar het hart te trekken door sappige en sentimentele advertenties en herintroducties van producten te creëren.

Wat is een betere manier om sterke emoties op te roepen dan hen door middel van nostalgische interpretaties herinneringen op te laten halen aan het eenvoudige en stressvrije leven dat ze eerder hebben ervaren? Deze strategie wordt nostalgiemarketing genoemd en zal niet snel verdwijnen.

Wat is nostalgiemarketing?

Nostalgie wordt gedefinieerd als het verlangen naar het verleden, vooral naar mensen, plaatsen en periodes met gunstige associaties. Dit menselijke aspect van verlangen is verwerkt in Nostalgia Marketing – een marketingstrategie die wordt gebruikt om de positieve emoties van de doelgroep over de afgelopen decennia te associëren met een product of dienst om de verkoop te stimuleren.

Nostalgie-marketing neemt bekende elementen, ideeën of gebeurtenissen op voordat succesvolle marketingcampagnes worden uitgevoerd. Het creëert een relatie tussen consumenten en merken door middel van associaties.

Studie in de Tijdschrift voor consumentenonderzoek (JCR) toonde aan dat consumenten een voorkeur hebben voor merken die een nostalgisch gevoel geven. Deze strategie mag echter niet overdreven zijn omdat een ander studie door JCR zegt dat het geduld van de consument afneemt wanneer deze nostalgische ervaringen geforceerd of herhaald aanvoelen.

Timing is essentieel in nostalgiemarketing en moet grondig worden uitgewerkt om te slagen.

Wat maakt nostalgiemarketing zo effectief?

Nostalgie roept krachtige emoties op

Mensen onthouden door associatie. Hoewel het herinneren van het verleden een persoonlijke ervaring is, kunnen culturele symbolen een wederzijds gevoel opwekken bij een nichepopulatie. Het kan zo simpel zijn als oude logo’s, muziek of zelfs een algemeen uiterlijk van een commercial om het publiek een algehele sentimentele indruk van het merk te geven.

Psychologische voordelen van nostalgie

Klei Routledgeeen professor in de psychologie en auteur, zegt: “Ik geloof dat velen zich wenden tot nostalgie, zelfs als ze het zich niet bewust realiseren, als een stabiliserende kracht en een manier om in gedachten te houden wat ze het meest koesteren.”

Tijdens de pandemie wendden mensen zich tot heimwee naar troost in de aanhoudende onzekerheid. Mensen streamden hun favoriet oude shows en muziek en dook oude games en mode-inspiraties uit voorgaande decennia weer op.

Nostalgie helpt mensen van alle leeftijden om te gaan met hun levensovergangen

Nostalgie is niet beperkt tot degenen die ouder zijn. Zelfs jongere generaties kunnen nostalgisch worden met een term die ze noemen anemonie of fauxtalgie, wat betekent een gevoel van nostalgie voelen voor dingen die nooit zijn geleefd. Dit verklaart waarom jongere generaties dol zijn op muziek uit de jaren 60 met invloeden van The Beatles, The Beach Boys en andere muzikale artiesten uit de swingende jaren zestig.

Doet denken aan gedeelde ervaringen

Herkenbaarheid levert altijd positieve verhalen op. Mensen voelen zich instinctief aangetrokken tot werelden of referenties die hen vertrouwd zijn. Een van de beste voorbeelden is de millennial meme en slogan: “Alleen kinderen uit de jaren 90 zullen het begrijpen.” Deze memes zijn niet voor niets een hit omdat het een reeks elementen bevat die de jeugdherinneringen van een millennial publiek raken.

Nostalgiemarketing komt authentiek over

In tegenstelling tot andere marketingtactieken, komen nostalgische marketingcampagnes authentiek over 67% van Generatie Z waardeert authenticiteit.

Sociale media creëerden een cultuur van authentieke zelfexpressie en identiteitsvorming. EEN Studie uit 2021 laat zien dat sociale media een cruciale rol spelen in nostalgische marketing door identiteiten en ‘brandings’ te creëren van nostalgische merken. Mediakanalen zoals Instagram en Tiktok stellen consumenten in staat deel uit te maken van de merkgemeenschap, van passieve doelgroepen tot actieve bijdragers, terwijl ze inhoud, ervaringen en gemeenschappelijke herinneringen delen.

Nostalgie Marketingstatistieken

Nostalgisch denken

Nostalgie is een universele ervaring, en 9 van de 10 mensen geven toe dat ze in ieder geval soms positief over het verleden denken, en bijna de helft beweert dit vaak te doen. Nostalgiemarketing zal ongetwijfeld niet snel verdwijnen, zolang het maar met succes een beroep doet op het sentimentele verleden van de consument.

Millennials en Gen Z

Nostalgiemarketing is bijna altijd gericht op jongere generaties zoals Millennials en Gen Z. Deze generaties vormen een lucratief publiek vanwege hun koopkracht. Millennials geven ongeveer 2,5 biljoen dollar uit; terwijl Gen Z’s, die 40% van de wereldbevolking uitmaken, tot 360 miljard dollar uitgeven.

Volgens mintelzeiden consumenten tussen 25 en 44 jaar ook dat ze genieten van dingen die hen aan hun verleden herinneren.

Pandemische mediaconsumptie

De onzekerheid van de lockdown zorgde ervoor dat mensen oude tv-programma’s en muziek opnieuw bekeken en herbeluisterden voor troost. 54% van de televisiekijkers bekeek afleveringen van een oude favoriete tv-show opnieuw, terwijl 55% luisterde naar muziek waar ze vroeger van hielden maar al een tijdje niet meer naar hadden geluisterd – volgens een onderzoek van Nielsen.

De Leeuwenkoning Opnieuw maken

De geliefde Disney-klassieker uit 1994 bracht na zijn wereldwijde première in 2019 $ 1,6 miljard op.

Steve van Blue’s Clues’ Twitter-video uit 2021

Steve Burns, de gastheer van Blue’s Clues, brak het internet nadat hij een video op Twitter had uitgebracht waarin hij uitlegde waarom hij de show liet. De video werd in slechts 24 uur 20 miljoen keer bekeken, en sommigen noemden het zelfs de “afsluiting” waarvan ze dachten dat ze die nooit nodig hadden.

Vrienden: de reünie

Tientallen jaren na de laatste aflevering van de geestige sitcom in 2004, slaagde de show er nog steeds in zijn charme te behouden door 5,3 miljoen views te vergaren in het VK en 2 miljoen views in de VS. Hoewel er geen gegevens beschikbaar zijn over de wereldwijde opvattingen, was The Reunion zeker een enorm succes.

Voorbeelden van nostalgiemarketing

Volkswagen “De nieuwe kever”

Het herontwerp van de “New Beetle”, gebaseerd op de Golf van VW, bestormde eind jaren negentig de Amerikaanse markt en verkocht in 1999 meer dan 80.000 exemplaren.

Crystal Pepsi van Pepsi

Crystal Pepsi is een heldergekleurde frisdrankvariant die drie decennia geleden werd gelanceerd. Het was niet de meest opbrengende verfrissing onder mensen uit de jaren 90. Het was in die tijd echter nog steeds een beroemde Pepsi-variant met een nicheaanhang en culturele betekenis. Tijdens het 30-jarig jubileum van het drankje in 2022 lanceerde Pepsi een nostalgiecampagne door limited edition-voorraden van het drankje uit de jaren 90 aan te bieden, en iedereen wilde de heldere drank proeven.

John Lewis kerstadvertenties

John Lewis & Partners is meer dan alleen een luxe warenhuis. Ze symboliseren ook het begin van het kerstseizoen in het VK vanwege hun aangrijpende en hartverwarmende advertenties. Enkele van hun meest populaire commercials waren Onverwachte gast, voor alle momenten van het levenen Het lange wachten. Voor degenen die in het Verenigd Koninkrijk zijn opgegroeid, wat is kerst zonder een jaarlijkse John Lewis & Partners-commercial te zien?

Apple’s Cookie Monster Siri-commercial

Sesamstraat werd een kinderklassieker sinds de eerste aflevering in 1969. Kinderen (en nu volwassenen) die naar de show keken, zullen altijd het vriendelijke blauwe monster met een voorliefde voor koekjes herkennen: Cookie Monster. Apple heeft een eenvoudige campagne gemaakt om Siri in iPhone 6 te introduceren terwijl Cookie Monster 14 minuten wacht door zichzelf te vermaken voordat zijn geliefde koekjes bakken.

Adidas Gazellen

Modetrends komen en gaan en Adidas Gazellen zijn daar het bewijs van. In de jaren zestig waren Adidas Gazellen het eerste suède performance-schoeisel. Het dook in de jaren 90 weer op uit liefde voor vintage mode en must-haves voor verzamelaars. Twintig jaar later zijn deze suède schoenen weer actueel.

Nintendo Entertainment-systeem (NES)

Nintendo weet gewoon hoe het zijn nostalgische gamers op de markt moet brengen door in 2016 een miniversie van de klassieke NES uit 1983 uit te brengen. Niet alleen dat, maar ze hebben ook een op 8-bits geïnspireerde commercial gemaakt die onmiskenbaar doet denken aan de jaren 80. De console had 30 klassieke spellen, waaronder Super Mario Bros, BUBBLE BOBBLE, en Castlevania.

Hoe u een marketingstrategie voor nostalgie maakt

1. Weet welke herinneringen je doelgroep koestert

Een marketeer moet zijn doelgroep kennen, dat is zeker. Maar bij het opzetten van een nostalgische marketingcampagne moeten marketeers dieper graven om hun sentimentaliteiten bloot te leggen.

Identificeer de media die ze gebruiken tijdens het opgroeien, de muziek waarnaar ze luisteren of zelfs het soort programma’s waarnaar ze kijken. Door hun culturele achtergronden te identificeren, zou het gemakkelijker zijn om te bepalen welke elementen, muziek of algemene ‘gevoel’ u in uw campagnes wilt benadrukken.

2. Zoek naar mogelijkheden om nostalgie te benutten

Beperk je niet tot commercials bij het opstellen van een nostalgische marketingstrategie. Wees op uw hoede voor bepaalde gebeurtenissen of mijlpalen in uw merk die relevant kunnen lijken, zoals de Crystal Pepsi-campagne op de 30e verjaardag van het product of Burger Kings Rebranding jaren 70 logo.

U kunt ook letten op actuele gebeurtenissen die een throwback-campagne kunnen activeren. Zo maakt Heaven van Marc Jacobs onlangs via Mary Janes gebruik van de edgy en angstaanjagende mode uit de jaren 90 vanwege de opkomst van nostalgische mode-esthetiek.

3. Gebruik sociale media om uw nostalgische marketingcampagne te verspreiden

Bij het plannen van uw campagne is het essentieel om de favoriete sociale kanalen van uw doelgroep te identificeren. Als je wilt verkopen aan Gen Z’s, kun je Tiktok of Instagram voor millennials proberen. Grondig sociaal luisteren en onderzoek is ook nodig om meer te weten te komen over gesprekken met uw merk en doelmarkt. U moet weten wat uw doelgroepen leuk en niet leuk vinden om uw strategieën te verbeteren.

Strategiseer nostalgische marketingcampagnes die werken.

Uw publiek aan hun hart trekken is een van de meest effectieve marketingstrategieën, omdat mensen emotionele wezens zijn. Nostalgic Marketing bewijst continu de verkoop succesvol te stimuleren en merkrelevantie te behouden. Marketeers moeten echter oppassen dat ze deze tactiek niet overdrijven. Door uw publiek te kennen, de juiste timing te vinden en sociale media te gebruiken om uw nostalgische boodschap te verspreiden, bent u op weg om zinvollere marketingcampagnes te lanceren.

Nostalgische marketing is slechts een van de vele marketingtrends die merken in hun strategieën kunnen opnemen. Leer meer over tactieken die werken door vandaag nog contact op te nemen met Spiralytics.

Leave a Reply

typesinvestments.nl | Newsphere by AF themes.