March 24, 2023

Types Investments

Uniek bedrijf

Marketing 101: Wat is influencermarketing?

7 min read
Marketing 101: Wat is influencermarketing?

Marketing heeft een geheel eigen taal. Dit is onze laatste binnen een reeks posts om nieuwe marketeers te helpen die taal te leren. Welke term leg je het vaakst uit aan nieuwe medewerkers tijdens onboarding? Laat het ons weten.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de MarketingSherpa e-mailnieuwsbrief.

Een influencer is een persoon of ding (zoals een stripfiguur, bot, enz.) met een publiek en het vermogen om dat publiek te “beïnvloeden” om bepaalde acties te ondernemen – meestal met betrekking tot zowel hun inhoudelijke expertisegebied als het kopen van producten en diensten .

Een fitness-influencer kan bijvoorbeeld zijn of haar publiek overtuigen om een ​​specifiek trainingsplan te volgen (gratis) en ook een bepaalde trainingsbroek te kopen (betaald product).

De opkomst van influencers

Aan het begin van de 20e eeuw was Amerika het land van kansen dat immigranten uit de hele wereld aantrok in de hoop dat ‘de straten met goud geplaveid zijn’. Tegenwoordig zijn die gouden straten op TikTok, YouTube, Instagram en dergelijke en trekken gewone stervelingen aan in de hoop dat ze de volgende beroemdheid van eigen bodem zouden kunnen zijn.

De groei van sociale media en gemakkelijke internetpublicaties hebben deze nieuwe opkomst van influencers mogelijk gemaakt, maar merken hebben altijd mensen met invloed gebruikt om als woordvoerder op te treden. In het verleden werd de rol vaak vervuld door filmstarters, atleten, muzikanten of anderen met toegang tot een groot publiek dankzij traditionele publicatie- en mediadistributiekanalen. De influencers van vandaag hebben een veel directere relatie met hun publiek en gebruiken vaak hun eigen kanalen in marketingpartnerschappen.

Een andere factor die de opkomst van influencers mogelijk heeft gemaakt, is het gebroken medialandschap. Omdat merken het moeilijker vonden om een ​​groot publiek te bereiken via traditionele kanalen zoals televisie en krantenadvertenties, werden ze gedwongen nieuwe wegen te vinden om potentiële klanten te bereiken.

Dat brengt ons bij vandaag. De wereldwijde influencer-markt is $ 13,8 miljard waard, volgens de onderzoeksafdeling van Statista. Meer dan de helft van de marketeers (57%) gebruikt influencer marketing, volgens Pamela Bump op HubSpot.

De rol van influencers in een marketingplan

Er zijn acht micro-ja’s die je van een klant moet verdienen om een ​​transactie of andere conversieactie te laten plaatsvinden, volgens de gratis cursus digitale marketing Word een marketeer-filosoof: maak en optimaliseer hoogconverterende webpagina’s van MECLABS Institute (de moederorganisatie van MarketingSherpa). Je kunt alle acht micro-ja’s zien in de Landingspagina Blauwdruk PDF.

Influencer-marketing kan helpen bij drie van die micro-ja’s:

  • Ja, ik zal opletten – influencers kunnen helpen om de aandacht van hun publiek op uw merk te vestigen
  • Ja, ik ga dieper in op interactie – influencers kunnen inhoud creëren of uw merk op andere manieren positioneren om hun publiek te betrekken
  • Ja, ik geloof dat influencers geloofwaardigheid hebben bij hun publiek, en die geloofwaardigheid kan hun publiek helpen om in uw producten en diensten te geloven

Het succes (en de mislukkingen) van influencers

Influencer-marketing kan succesvol zijn voor merken, en enorm succesvol voor de meest populaire influencers. In De inkomsten van TikTok-sterren zijn rivaliserende CEO’s terwijl ze hun eigen imperium opbouwen, vergeleken Joseph Pisani en Theo Francis de inkomsten van influencers met CEO-salarissen, waarbij enkele van de meest populaire influencers op TikTok beter verdienden dan CEO’s van Fortune 500-bedrijven zoals Exxon Mobil, Starbucks en Delta Air Lines. Opgemerkt moet worden dat de inkomsten van influencers weliswaar afkomstig waren van merkpromoties, maar ook van het creëren van hun eigen productlijnen en het ondertekenen van mediadeals met traditionele uitgevers.

Maar zoals bij elke tactiek, zullen de resultaten variëren en het volgen van sociale media is niet hetzelfde als omzet en verkoop. BHCosmetics Holdings, LLC heeft twee weken geleden bescherming tegen faillissement aangevraagd, ondanks het feit dat het 3,6 miljoen Instagram-volgers en 1,8 miljoen Facebook-volgers heeft dankzij zijn influencer-marketingcampagnes.

“BHCosmetics vestigde vorig jaar zijn hoop op productlanceringen gepromoot door nieuw ondertekende celebrity influencers Doja Cat en Iggy Azalea, Mr. [Chief Restructuring Officer Spencer] zei Ware. De influencer-campagnes slaagden er niet in om de verwachte verkopen te stimuleren, waardoor de liquiditeitscrisis van het bedrijf werd verergerd en het gedwongen werd om naar herstructureringsalternatieven te kijken, volgens documenten van de US Bankruptcy Court in Wilmington, Delaware,” rapporteert Andrew Scrurria in The Wall Street Journal artikel Schoonheidsmerk faalt omdat influencers te kort schieten.

Transparantie in influencermarketing

Wanneer influencer-marketing werkt, komt dat omdat deze betaalde promoties erg lijken op aanbevelingen voor biologische producten van een vertrouwde vriend. Het verschil is dat deze aanbevelingen niet alleen worden gedaan omdat de influencer het product leuk vindt. Deze aanbevelingen worden gedaan omdat influencers worden betaald door merken (of iets van waarde krijgen).

Het is belangrijk om transparant en open te zijn over deze relaties – niet alleen omdat u uw klanten niet wilt vervreemden, maar ook omdat er regelgeving van de Federal Trade Commission is. (Noot van de redactie: dit is uiteraard geen specifiek juridisch advies en als u vragen heeft, dient u een advocaat te raadplegen).

Hier is een snel voorbeeld van het belang van transparantie in uw influencer-marketing, uit het boek van Kelly Keenan Iedereen is een “beïnvloeder” (Full Disclosure: de uitgevers stuurden me een gratis exemplaar van dit boek):

“In 2018, het bureau [FTC] gaf een formele vermaning aan het detox-theebedrijf Teami. De FTC-waarschuwing adviseerde het in Florida gevestigde theebedrijf duidelijk dat alle connecties tussen onderschrijvers en adverteerders openbaar en zichtbaar moeten zijn. Teami weigerde, net als veel andere merken, de waarschuwing serieus te nemen.

In 2020 werd Teami beschuldigd van het maken van valse beweringen over de voordelen van hun theeën. Ze overtreden ook regels: ze begraven gesponsorde berichtbeschrijvingen op Instagram van bekende entertainers en influencers die deze misvattingen onderschrijven. De FTC gaf botweg aan dat ze genoeg hadden gezien van de misleidende praktijken van Teami en sprak een vonnis van $ 15 miljoen uit. Op basis van de financiële toestand van het bedrijf werd de vondst van $ 15 miljoen echter gedeeltelijk opgeschort na betaling van $ 1 miljoen.

Bescherming van de reputatie van influencers

Transparantie is belangrijk om de relatie van uw merk met zijn klanten en de relatie van influencers met hun volgers te beschermen, en dat geldt ook voor klanten door de waardepropositie en beloften van uw bedrijf waar te maken.

Zoals gezegd kunnen influencers klanten helpen om tot de conclusie “Ja, ik geloof” te komen. Ze staan ​​in voor uw merk. Ze zetten hun reputatie op het spel. Zorg er dus voor dat uw bedrijf doet wat ze beloven.

Hier is een voorbeeld. “We hadden een Instagram-influencer nieuw product/vakantiepromotie gepland voor 11 – 19 december [in 2020] tijdens Covid,” zei Karin Shoup, oprichter, Sportchic.

Het bedrijf van veganistisch leren draagtassen en rugzakken ontving 107 bestellingen – 37 werden direct uitgevoerd, maar 70 van de bestellingen waren voor producten die vastzaten op een vrachtschip uit China en nog niet waren aangekomen.

Het team heeft elk van de 70 klanten persoonlijk een e-mail gestuurd om hen te laten weten dat ze de voorraad nog niet op voorraad hadden en geen levering voor Kerstmis konden beloven. Ze boden aan om hun aankoop onmiddellijk terug te betalen als de klant daarvoor koos en wensten hen fijne feestdagen.

Er waren slechts vier orderannuleringen. Toen het bedrijf de zending uiteindelijk op 21 december ontvingstlieten ze elke klant weten dat hun pakket de volgende dag zou worden verzonden.

“We waren zo verrast om consistente vijfsterren productrecensies op onze website te zien verschijnen van klanten die de klantenservice net zo goed prezen als dat ze van het product hielden. Dus het stellen van verwachtingen met tijdige persoonlijke communicatie is de sleutel om jezelf in de schoenen van je klant te verplaatsen,’ zei Shoup.

De influencer in de schoenen van de klant plaatsen

Je verplaatsen in de klant is niet alleen belangrijk voor je marketingafdeling, maar ook voor de influencer. Hoewel het aan jouw bedrijf is om zijn beloften na te komen, hoe beter influencers de waarde van jouw merk en zijn klanten begrijpen, hoe beter ze in staat zullen zijn om de juiste (aantrekkelijke en geloofwaardige) beloften te doen.

“Toen ik bij een snackbedrijf werkte, kon ik me in de schoenen van het merk (en hun klanten) verplaatsen door hun kantoor en winkellocatie te bezoeken. Het was verhelderend om met echte klanten te praten en te luisteren naar hun snackvoorkeuren, hun merkontdekkingsproces en hoe ze van de producten van onze klant zijn gaan houden”, aldus Amra Beganovich, oprichter en CEO, Amra & Elmaeen influencer met 671.000 volgers op Instagram.

Door een beter begrip van hun doelgroep te krijgen en de campagne daarop af te stemmen – door te benadrukken wat ze leerden tijdens gesprekken met hun klanten – ontvingen ze vijf miljoen impressies en 212.000 klikken op de campagne.

Je kunt Daniel Burstein, Senior Director, Content & Marketing, MarketingSherpa en MECLABS Institute, volgen op Twitter @Daniel Burstein.

Als je geïnteresseerd bent in influencer marketing, vind je dit misschien ook leuk…

Trek nieuwe klanten aan en vergroot de betrokkenheid: 3 snelle casestudy’s van merken die TikTok-influencermarketing, e-mailbezorgbaarheid en emotionele blogposts gebruiken om aandacht te trekken en de verkoop te stimuleren

Marketingtests: 3 snelle casestudy’s van influencer-marketing, koptekst op de startpagina en Facebook-advertentiecampagnetests (met resultaten)

Voorbeelden van casestudy’s voor elk van de 4 onderdelen van marketing

Als je geïnteresseerd bent in marketinginhoud op instapniveau, vind je dit misschien ook leuk…

Marketing 101: Wat is PPC in marketing?

Marketing 101: Wat is een punt-eerst-kop?

De beginnershandleiding voor digitale marketing: 53 artikelen (en 1 video) om te helpen bij onboarding

Daniël Burstein

Over Daniël Burstein

Daniel Burstein, Senior Director of Editorial Content, MECLABS. Daniel houdt toezicht op alle content en marketing afkomstig van de merken MarketingExperiments en MarketingSherpa, terwijl hij helpt bij het vormgeven van de redactionele richting voor MECLABS – op zoek naar bruikbare informatie terwijl hij optreedt als pleitbezorger voor het publiek. Daniel is ook spreker en moderator bij live evenementen en webinars. Voorheen was hij de belangrijkste schrijver achter de publicatie-engine van MarketingExperiments – van webklinieken tot onderzoeksjournalen tot de blog. Voordat hij bij het team kwam, was Daniel vice-president van MindPulse Communications – een boutique communicatieadviesbureau gespecialiseerd in IT-klanten zoals IBM, VMware en BEA Systems. Daniel heeft 18 jaar ervaring in copywriting, redactie, interne communicatie, sales enablement en field marketing communicatie.

Categorieën: Sociale media marketing Labels: content marketing, Federal Trade Commission, influencer marketing, influencers, social media marketing

Leave a Reply

typesinvestments.nl | Newsphere by AF themes.