5 boeken onthullen online bedrijfsmodellen die de wereld veranderen
7 min read

Abonnement ondernemingen groeien 500% tot 800% sneller dan traditionele bedrijven en zijn naar schatting meer dan 200 miljard dollar waard tegen het einde van 2022.

Gratis download
De ultieme gids voor websiteverkeer voor bedrijven
Waarom het uitmaakt
Online geld verdienen gaat niet alleen over een goed idee hebben, hoeveel risicokapitaal je hebt opgehaald of hoe hard je werkt.
Het gaat erom hoe goed je timing is.
Een nieuw bedrijf lanceren in een vervagende en falende trend is een trefzekere manier om veel geld te verliezen (Hint: je zou geen videotheek willen beginnen).
Het zou echter slim zijn om een online videostreamingbedrijf te starten met een abonnementsbedrijfsmodel. En in dat opzicht denk ik aan een bedrijf genaamd Netflix.
In het nieuws
In een Ted Talk van Bill Gross over “De grootste reden waarom start-ups slagen” (momenteel meer dan 10 miljoen keer bekeken op YouTube), onthult Bill dat na analyse van meer dan 200 startups de grootste reden voor succes “timing” was met 42%. Team en uitvoering kwamen op de tweede plaats en het unieke karakter van een idee kwam op de derde plaats.
Trendspotting is een vaardigheid die de beste ondernemers vaak gemeen hebben.
Dieper duiken
Hier zijn 5 boeken die je denken over ondernemen in een digitale wereld op de proef zullen stellen. Deze boeken zijn het waard om langzaam en bedachtzaam te verkennen.
Deze boeken onthullen enkele verschillende bedrijfsmodellen die goed werken en zich hebben bewezen in de digitale zakenwereld. Waaronder:
- Businessmodellen voor abonnementen (fysieke en informatieproducten)
- Fulfillment by Amazon (FBA) e-commerce bedrijfsmodellen
- Software as a Service (SaaS) bedrijfsmodellen
1. De Lean Startup: hoe meedogenloze verandering radicaal succesvolle bedrijven creëert
Dit boek door Eric Ries biedt een breed landschap van de wereld van een online bedrijf.
In wezen schetst het het belang van het meten van wat werkt en wat niet met gegevens in realtime. En we moeten altijd beginnen met een “Minimal Viable Product” (MVP) om te testen wat werkt en wat niet.
Zakendoen is zowel een kunst als een wetenschap en nieuwe technologie heeft iedereen in staat gesteld om snel en goedkoop ideeën te testen en uit te proberen om te meten wat slaagt, aangaat of faalt.
Hieruit zijn een paar termen voortgekomen die uw benadering van het starten van een nieuw online bedrijf kunnen bepalen.
- MVP – Minimaal levensvatbaar product
- MTP – Minimaal testbaar product
- MLP – Minimaal geliefd product
De Lean Startup geeft inzicht in het snel evoluerende landschap van digitale bedrijven. Het biedt ook een geweldige context voor opkomende online bedrijfsmodellen.
Het digitale tijdperk heeft bijna elk aspect van onze wereld op zijn kop gezet. Dit strekt zich uit tot ons persoonlijke leven en hoe we zaken doen.
In plaats van tijd te verspillen aan het maken van uitgebreide businessplannen, biedt The Lean Startup ondernemers – in bedrijven van elke omvang – een manier om hun visie continu te testen, aan te passen en bij te sturen voordat het te laat is.

2. De Forever-transactie: hoe u een abonnementsmodel bouwt dat zo aantrekkelijk is dat uw klanten nooit meer weg willen
Dit boek door Robbie Kellman Baxter onthult hoe bedrijfsmodellen voor digitale abonnementen de manier veranderen waarop we producten en diensten verwerven, gebruiken en gebruiken.
Het idee is simpel. Uw klanten betalen abonnementskosten en ontvangen periodiek uw goederen.
Dit kunnen fysieke goederen zijn zoals HelloFresh (gezonde voeding) en Dollar Shave Club (scheermessen voor mannen), maar ook digitale producten of zelfs diensten in de B2B-categorie. Een vernieuwer op dit gebied is Shuttlerock. Ze bieden “Creative as a Service” (CaaS) waar u elke maand videoadvertentiemateriaal kunt kopen voor een vast bedrag.
Steeds meer bedrijven komen tot de conclusie dat de potentiële voordelen van op abonnementen gebaseerde producten en diensten het risico waard zijn om hun bedrijfsmodellen radicaal te veranderen. Ze hebben gelijk.
De lidmaatschapseconomie is er en zal blijven – en als je voor de lange termijn wilt concurreren, moet je erbij aansluiten.
Strategieconsultant Robbie Kellman Baxter (die ik interviewde op mijn Podcast “The Jeff Bullas Show”), helpt bedrijven al meer dan tien jaar om uit te blinken in deze zakelijke omgeving.
In haar boek The Forever Transaction onthult ze al haar geheimen. Je vindt er ook nog een paar op mijn YouTube-kanaal!
In welke branche u ook actief bent, Baxter biedt de inspiratie, hulpmiddelen en inzichten die u nodig hebt om een bedrijfsmodel op te bouwen en uit te voeren dat uw concurrentie in het stof laat zitten.
Je leert ook alle essentiële zaken beheersen om te slagen in de lidmaatschapseconomie, zoals abonnementsprijzen, Software-as-a-Service, betrokkenheid van de digitale gemeenschap en freemium-prikkels als een manier om informele browsers om te zetten in contant betalende supergebruikers.
Met The Forever Transaction beschikt u over alles wat u nodig hebt om duurzame, langdurige relaties met elke klant op te bouwen en deze te benutten voor ultiem zakelijk succes – vandaag, morgen en voor altijd.

3. Aggregator Navigator: het ultieme draaiboek voor het succesvol verkopen van uw Amazon-merk
Dit is een kort maar onthullend boek op het bouwen van e-commercebedrijven van meerdere miljoenen dollars op Amazon.
In een recent interview met Josh Dittrich in mijn podcast “The Jeff Bullas Show” getiteld “Turning an Amazon Side Hustle into a Multi-Million Dollar Business” bespraken we de snelgroeiende online zakelijke kansen in het “FBA” eCommerce-segment (Fulfillment by Amazone).
De opkomst van een nieuw bedrijfsmodel dat de acquisitie van producten op Amazon en de distributie en uitvoering op het platform uitbesteedt, is een enorme kans voor potentiële ondernemers en degenen die een bijzaak willen beginnen.
In Aggregator Navigator deelt Josh Dittrich wat hij heeft geleerd van het opzetten en verkopen van twee Amazon-bedrijven voor een bedrag van acht cijfers.
Hij zegt, “Ik heb hier geen speciale opleiding voor gehad. Ik ben een vader van vijf kinderen uit Minnesota die gaandeweg leerde. Ik heb dit boek geschreven zodat iedereen die hoopt te doen wat ik deed, kan leren van mijn experimenten, fouten en overwinningen, of ze nu autodidact zijn, zoals ik, of een MBA van de Harvard Business School hebben. Een bedrijf opbouwen dat u voor miljoenen dollars kunt verkopen, vereist de juiste strategie en dagelijkse stappen, en u leert precies wat u nodig hebt om het voor elkaar te krijgen”.
Bekijk het interview op YouTube.

4. Dat zal nooit werken: de geboorte van Netflix en het geweldige leven van een idee
In 1997 kreeg Marc Randolph een idee, waarbij hij internet gebruikte en gebruikte om films te huren.
Het werkte een tijdje en toen veranderde de komst van supersnelle breedband het spel. U hoefde niet langer een video op uw VHS-machine te bekijken, aangezien de film direct via internet kon worden bekeken.
Veel ideeën eindigen in een mislukking, maar sommige leiden tot miljardenbedrijven. In dit boekschetst Marc Randolph hoe een idee werkte en daarna niet meer.
Het internet heeft de manier veranderd waarop we media maken en media verspreiden. Het bedrijfsmodel voor online media is in ontwikkeling sinds het web en zoekmachines het spel hebben veranderd. Het abonnementsmediamodel is overal.
- Nieuwsmedia – Washington Post en Wired Magazine
- Entertainmentmedia – Netflix, Amazon Prime, Disney+ en nog veel meer
- Investering Nieuwsbriefmedia – Motley Fool
Bijna elk mediabedrijf biedt zijn informatie aan als abonnement. Je bezit nu geen film, je “huurt” of abonneert je.

5. Achter de cloud: het onvertelde verhaal van hoe Salesforce.com van idee naar miljardenbedrijf ging en een revolutie teweegbracht in een branche
De opkomst van internet veranderde de manier waarop we software kochten en gebruikten om onze bedrijven van stroom te voorzien.
Deze branche staat bekend als “Software as a Service” (SaaS).
In dit boek door Marc Benioff, leren we hoe salesforce.com in minder dan tien jaar uitgroeide van een start-up in een gehuurd appartement tot ‘s werelds snelst groeiende softwarebedrijf.
Voor het eerst vertelt Marc Benioff, de visionaire oprichter, voorzitter en CEO van salesforce.com, hoe hij en zijn team nieuwe bedrijfs-, technologie- en filantropische modellen creëerden en gebruikten die waren toegesneden op deze tijd van buitengewone verandering.
Het laat zien hoe salesforce.com niet alleen de dotcom-implosie van 2001 overleefde, maar zichzelf ging definiëren als de leider van de cloud computing-revolutie en een industrie van $ 46 miljard op gang bracht.
Het verhaal van Benioff zal bedrijfsleiders en ondernemers helpen op te vallen, beter te innoveren en sneller te groeien in elk economisch klimaat.

Het inpakken
Traditionele bedrijfsmodellen zijn ontwricht en zullen blijven evolueren. Je moet ontdekken waar je goed in bent, wat je leuk vindt om te doen en dan creëren. Seth Godin zei het goed, “Doen waar je van houdt is voor amateurs. Liefde wat je doet is voor professionals”.
Creëer dus een product of dienst dat is gebouwd op uw “goed” en word verliefd op het proces.
Geniet elke dag van het proces en de praktijk van het creëren als kunstenaar en ondernemer. Kom elke dag opdagen en stap in het proces en de routine, zodat je niet overgeleverd bent aan de grillen van emoties. De flow zal uit de routine van “gaan” komen.
Deel dan jouw creatie en ontdek het antwoord op een grote vraag: zal de wereld mij daarvoor betalen?
Uw bedrijfsmodel zal in het begin niet perfect zijn. Maar het proces van elke dag verschijnen en nieuwsgierig zijn naar wat je dagelijkse actie oplevert, zal het verschil zijn tussen succes en falen.
Lees deel 1 van deze serie: 6 boeken die mijn online succes hebben geïnspireerd
Lees deel 2 van deze serie: 5 boeken om je creativiteit een boost te geven
Lees deel 3 van deze serie: Deze 6 boeken onthullen hoe u gratis verkeer op sociale media kunt krijgen
